U035 Dějiny filmu – Československá nová vlna

Vyučující

Ing. Pavel Michalik (e-mail: michalik@vse.cz)

Režisér dokumentárních filmů

Zimní semestr 2025/2025: Dějiny filmu – Československá nová vlna

Zaměření předmětu

Předmět prostřednictvím řady filmových ukázek (uvedeny v závorce), rozhovorů z pořadu Zlatá šedesátá i celých filmů analyzuje přístup vybraných režisérů Československé nové vlny k tvorbě.

Přednášky, věnované vždy konkrétnímu autorovi, se pravidelně střídají s filmovými projekcemi.

Výsledky učení

Po úspěšném absolvování se budou studenti orientovat v tvorbě a vyprávěcích postupech některých československých režisérů 60. let minulého století.

Obsah předmětu

  1. Úvod do období, podmínky vzniku. Jan Němec (Sousto, Proudy lásku odnesou).
  2. Démanty noci (1964) – Němec.
  3. Věra Chytilová (Strop, Pytel blech).
  4. Sedmikrásky (1966) – Chytilová.
  5. Ivan Passer (Fádní odpoledne).
  6. Intimní osvětlení (1965) – Passer.
  7. Juraj Jakubisko (Čekají na Godota, Bubeník červeného kříže).
  8. Zbehovia a pútníci (1968) – Jakubisko.
  9. Juraj Herz (Sběrné surovosti, Noční můry Nadi Urbánkové).
  10. Straka v Hrsti (1983) – Herz.
  11. Jaromil Jireš (Strejda, Sál ztracených kroků, Stopy).
  12. Křik (1963) – Jireš.
  13. Nová vlna v klatbě kompromisu – TV záznam pořadu „Těžká léta ČS filmu“ (Tomáš Hanák, Jan Lukeš).

Letní semestr 2024/2025: Dějiny filmu

Zaměření předmětu

Předmět prostřednictvím řady filmových ukázek seznamuje se stručnou historií kinematografie, s jednotlivými formami a druhy filmového vyprávění. V historickém kontextu ukazuje způsob práce jednotlivých evropských a amerických tvůrců, vysvětluje historické kontexty současné dominance americké produkce a odlišnosti produkce evropské

Výsledky učení

Po úspěšném absolvování se budou studenti orientovat v základních formách filmové řeči a jednotlivých směrech a obdobích kinematografie. Budou s to vyhledávat související informace a chápat historické i umělecké důvody, které vedou k používání jednotlivých výrazových forem (prostředků) v audiovizuálním díle a budou schopni posoudit, jaké výrazové formy jsou vhodné pro navázání komunikace s cílovou skupinou diváků.

Obsah předmětu

  1. Vznik filmu, technické předpoklady. Lumieři. Edison, triky, počátky kinematografie.
  2. 10. léta – evropská produkce, vzestup Hollywoodu, evropský a Hollywodský styl, Griffith.
  3. 20. léta němý film, francouzský impresionismus a německý expresionismus.
  4. Ruská škola montáže (Ejzštejn), umělecké filmy 20. let (surrealismus, dada, cinema pur, Bunuel).
  5. Dokumentární film, metoda rekonstrukční (Flaherty) a reportážní (Ruthman), pozdní Hollywood.
  6. Nástup mluveného filmu, politický film, propaganda.
  7. Poválečný modernismus, neorealismus italského filmu.
  8. Hollywood pro 2. světové válce, autorský a umělecký film 2/2 20. století.
  9. Francouzská (Goradrd, Truffaut) a česká nová vlna (Chytilová, Forman další tvůrci
  10. Italský mladý film (Fellini, Antonioni) a ostatní mladé kinematografie.
  11. Krize Hollywoodu a nový Hollywood.
  12. Nový Hollywood velcí tvůrci (Lucas, Coppola, Spielberg, Scorcese, Kubrick) konec nového Hollywodu
  13. Globální filmová kultura, Hollywood na přelomu tisíciletí, nezávislý film.