U034 Síla (sebe) poznání

Vyučující

Ing. Pavel Michalik (e-mail: michalik@vse.cz)

Režisér dokumentárních filmů

Zaměření předmětu

Více poznat sám sebe je jedna z nejtěžších a zároveň i nejvíce opomíjených dovedností v našich životech. A proč je důležité sám sebe znát? Pomáhá nám to v každodenních situacích, např. snadněji navazovat a udržovat vztahy (s dětmi, vnuky i partnery), nastavit hranice, uvědomit si svou vlastní hodnotu, rozhodnout se, co chceme skutečně dělat, méně se starat o to, co o nás myslí okolí, vnímat svoje pocity, být šťastnější.

Inspirací je kniha Bronie Ware „Čeho před smrtí nejvíce litujeme“. V ní autorka (v době psaní knihy velmi mladá paliativní pečovatelka) dělala rozhovory s umírajícími lidmi, o které se starala. A většina více zmíněných témat a situací se v ní popisuje.

Je jedno, v jaké části našich životů se nacházíme, být více spojen sám se sebou, být šťastnější můžeme kdykoliv

Kurz je zaměřen prakticky a především prožitkově. Předpokládá se vaše aktivní zapojení do setkávání, výklad bude vždy jen část hodiny. Budeme používat především metodu councilu, řízené imaginace, seznámíme se s meditací, principem konstelací, několika metodami arteterapie a některými koučovacími technikami.

Výsledky učení

Po úspěšném absolvování studenti budou lépe vnímat a chápat své emoce, umět si lépe nastavit své hranice, umět se lépe rozhodnout sám za sebe, lépe navazovat a udržovat vztahy s okolím.

Obsah předmětu

  1. Kde se teď v životě nacházím, technika mindfulness aneb ranní meditace.
  2. Co si o mě (po) myslí ostatní, vnitřní kritik.
  3. Co bych skutečně chtěl, technika ranních stránek.
  4. Hranice našeho prostoru.
  5. Vztahy s nebližšími, technika rodinné konstelace.
  6. Vztahy s přáteli a nepřáteli, princip zrcadla.
  7. Vím, co cítím? Intuice, pocity.
  8. Mysl, racionální ego. Proč nevystačím jen s ní (m)? Nebo vystačím?
  9. Vztek, agresivita, jak s ním zacházet, k čemu je dobrý.
  10. Samota vs. osamění aneb proč je sebelítost destruktivní.
  11. Dětství, jak nás ovlivňuje do dospělosti, vnitřní dítě.
  12. Existují náhody? Jak přijímat nepříjemné situace?
  13. Kam chci kráčet?