U031 Inspirace hudebních kompozic
Vyučující:
Mgr. Dušan Kučera, Ph.D., MBA (Katedra managementu, Fakulta podnikohospodářská)
Letní semestr 2024/2025 Inspirace hudebních kompozic
Zaměření
Předmět je určen pro zájemce o ideové, filozofické a spirituální kořeny vybraných hudebních děl. Seminář volně navazuje na několikaletý program zaměřený na význam slov, symbolů, mýtů a rituálů. Příklady vybraných hudebních kompozic umožní reflexi skladatelů a jejich děl s ohledem na pochopení jejich myšlenkové perspektivy a víry. Výklad s poslechem ukázek v dobře vybavené učebně nabízí prodloužení posluchačovy odezvy z minulosti až po současnost. Protože téma je velmi široké, seminář otevírá spíše základní vhled a orientaci na několik semestrů a let. Tentokrát pokračujeme v období romantismu.
Osnova
- Charakteristika skladatelů vrcholného romantismu.
- Vliv romantismu na tvorbu národní kultury až nacionalismu.
- Český a přírodní L. Janáček.
- Ruský Čajkovskij (přítel A. Dvořáka).
- Německý romantik G. Mahler.
- Nacionalistický R. Wagner.
- Dlouhodobý vliv Wagnera na německou kulturu.
- Polský Chopin.
- Italský Rossini.
- Z Itálie do Evropy s G.Verdi.
- Velikonoční tvorba.
- Dopady na národní kultury dodnes.
- Ohlasy v dnešní moderní hudbě.
Paralelně ke skladatelům
· Výběr hudebních děl a jejich ukázky s komentářem a dalšími dobovými texty.
Předmět je založen na
- Seminární formě přednášek s využitím vizuálních prezentací.
- Akustické příklady hudebních děl a dalších uměleckých kreací.
- Společné rozhovory a osobní možnosti vlastních pokusů o porozumění dané hudby.
Zdroje a doporučená literatura
- Ulrich Tadday: Musikphilosophie, Musikkonzepte 2007.
- Schopenhauer, A.: Svět jako vůle a představa, Pelhřimov, Nová tiskárna 1998.
- Martin Horyna, Platón a evropská tradice vztahu filosofie a hudby, Č.B. 2010.
- Životopisy skladatelů, monografie.
- Hindemith, Paul: Skladatelův svět, Praha 2008.
- Starý a Nový zákon (křesťanská liturgie).
Zimní semestr 2024/2025 Inspirace hudebních kompozic
Zaměření
Předmět je určen pro zájemce o ideové, filozofické a spirituální kořeny vybraných hudebních děl. Seminář volně navazuje na několikaletý program zaměřený na význam slov, symbolů, mýtů a rituálů. Příklady vybraných hudebních kompozic umožní reflexi skladatelů a jejich děl s ohledem na pochopení jejich myšlenkové perspektivy a víry. Výklad s poslechem ukázek v dobře vybavené učebně nabízí prodloužení posluchačovy odezvy z minulosti až po současnost. Protože téma je velmi široké, seminář otevírá spíše základní vhled a orientaci na několik semestrů a let. Tentokrát pokračujeme v období klasicismu.
Osnova
Výběr skladatelů podle historických a uměleckých epoch se zaměřením na Čechy.
- J. A. Komenský, Čeští bratři – kancionál
- C. M. v. Weber
- Smetana – národovecký
- Smetana – Má Vlast
- – srovnání s německými trendy (R. Wagner)
- – srovnání s rakouskými trendy (R. Strauss)
- – výjimka Anton Bruckner
- A. Dvořák 1, př. Z nového světa
- A. Dvořák – mše Lužanská
- A. Dvořák 2, mše, biblické písně
- J. J. Ryba – český Haydn
- J. J. Ryba – česká mše vánoční
- Vánoce v české hudbě
Paralelně ke skladatelům:
Výběr hudebních děl a jejich ukázky s komentářem a dalšími dobovými texty.
Předmět je založen na:
Seminární formě přednášek s využitím vizuálních prezentací.
Akustické příklady hudebních děl a dalších uměleckých kreací.
Společné rozhovory a osobní možnosti vlastních pokusů o porozumění dané hudby.
Zdroje a doporučená literatura
- Ulrich Tadday: Musikphilosophie, Musikkonzepte 2007.
Schopenhauer, A.: Svět jako vůle a představa, Pelhřimov, Nová tiskárna 1998. - Martin Horyna, Platón a evropská tradice vztahu filosofie a hudby, Č.B. 2010.
- Životopisy skladatelů, monografie.
- Hindemith, Paul: Skladatelův svět, Praha 2008.
- Starý a Nový zákon (křesťanská liturgie).
Letní semestr 2023/2024 Inspirace hudebních kompozic
Zaměření
Předmět je určen pro zájemce o ideové, filozofické a spirituální kořeny vybraných hudebních děl. Seminář volně navazuje na několikaletý program zaměřený na význam slov, symbolů, mýtů a rituálů. Příklady vybraných hudebních kompozic umožní reflexi skladatelů a jejich děl s ohledem na pochopení jejich myšlenkové perspektivy a víry. Výklad s poslechem ukázek v dobře vybavené učebně nabízí prodloužení posluchačovy odezvy z minulosti až po současnost. Protože téma je velmi široké, seminář otevírá spíše základní vhled a orientaci na několik semestrů a let. Tentokrát pokračujeme v období klasicismu.
Osnova
Výběr skladatelů podle historických a uměleckých epoch.
- J. A. Komenský, Čeští bratři – kancionál.
- L. v. Beethoven – život, dílo, přelom v hudbě.
- Beethoven a germánství / J.W.Goethe.
- C. M. v. Weber.
- R. Schumann.
- Velikonoční hudba v kontextu, mše, Eucharistie.
- Fr. Schubert.
- Fr. Chopin.
- F. Liszt.
- A. Dvořák 1, př. Z nového světa.
- A. Dvořák 2, mše, biblické písně.
- J. J Ryba – česká mše vánoční.
- Přelom klasicismu.
Paralelně ke skladatelům
Výběr hudebních děl a jejich ukázky s komentářem a dalšími dobovými texty.
Předmět je založen na:
- Seminární formě přednášek s využitím vizuálních prezentací.
- Akustické příklady hudebních děl a dalších uměleckých kreací.
- Společné rozhovory a osobní možnosti vlastních pokusů o porozumění dané hudby.
Zdroje a doporučená literatura
- Ulrich Tadday: Musikphilosophie, Musikkonzepte 2007.
- Schopenhauer, A.: Svět jako vůle a představa, Pelhřimov, Nová tiskárna 1998.
- Martin Horyna, Platón a evropská tradice vztahu filosofie a hudby, Č.B. 2010.
- Životopisy skladatelů, monografie.
- Hindemith, Paul: Skladatelův svět, Praha 2008.
- Starý a Nový zákon (křesťanská liturgie).
Zimní semestr 2023/2024 Inspirace hudebních kompozic
Zaměření
Předmět je určen pro zájemce o umělecké, kulturní, filozofické a spirituální kořeny vybraných hudebních děl. Seminář volně navazuje na několikaletý program zaměřený na význam slov, symbolů, mýtů a rituálů. Příklady vybraných hudebních kompozic umožní reflexi skladatelů a jejich děl s ohledem na pochopení jejich myšlenkové perspektivy a víry. Výklad s poslechem ukázek v dobře vybavené učebně nabízí prodloužení posluchačovy odezvy z minulosti až po současnost v kontextu s uměním, literaturou, teologií a filozofií. Protože téma je velmi široké, seminář otevírá spíše základní vhled a orientaci na několik semestrů a let pomocí vybraných příkladů.
Osnova
- Evropské baroko (pokračování po českém baroku).
- Typické znaky baroka (umění, teologie, filozofie, věda).
- Symbolika v hudbě (od českého baroka k Bachovi a jeho následníkům).
- Role hudby a její jedinečnost v baroku (velkolepost, varhany, tématika).
- Osobní život J. S. Bacha- přínos k hudbě.
- Příklady Bachových skladeb, mše, pašijí, písňové tvorby, koncertů.
- Význam myšlenkových a náboženských konceptů baroka.
- Bachova symbolika, kontrapunkt.
- Reflexe barokní hudby v dnešním kontextu.
- Klíčové faktory pro analýzu vybraných děl – vždy s hudebními ukázkami.
- Přechod od baroka ke klasicismu.
- Výběr skladatelů – jejich původ, život, umělecký přínos (Mozart, Haendl, Haydn).
- Změny společnosti, vědy, poměrů.
- Čeští klasikové.
- Vánoční kontext.
V roce 2024:
- G. F. Händel – život a dílo.
- J. Haydn – život a dílo.
- L. v. Beethoven – život a dílo.
- Bethoven a germánsktví / J.W.Goethe.
- A. Mozart – život a dílo
Paralelně ke skladatelům:
- Výběr hudebních děl a jejich ukázky s komentářem a dalšími dobovými texty.
Předmět je založen na:
- Seminární formě přednášek s využitím vizuálních prezentací.
- Akustické příklady hudebních děl a dalších uměleckých kreací.
- Společné rozhovory a osobní možnosti vlastních pokusů o porozumění dané hudby.
Zdroje a doporučená literatura
- Ulrich Tadday: Musikphilosophie, Musikkonzepte 2007.
- Schopenhauer, A.: Svět jako vůle a představa, Pelhřimov, Nová tiskárna 1998.
- Martin Horyna, Platón a evropská tradice vztahu filosofie a hudby, Č.B. 2010.
- Životopisy skladatelů, monografie.
- Hindemith, Paul: Skladatelův svět, Praha 2008.
- Starý a Nový zákon (křesťanská liturgie).
Letní semestr 2022/2023 Inspirace hudebních kompozic
Zaměření
Předmět je určen pro zájemce o ideové, filozofické a spirituální kořeny vybraných hudebních děl. Seminář volně navazuje na několikaletý program zaměřený na význam slov, symbolů, mýtů a rituálů. Příklady vybraných hudebních kompozic umožní reflexi skladatelů a jejich děl s ohledem na pochopení jejich myšlenkové perspektivy a víry. Výklad s poslechem ukázek v dobře vybavené učebně nabízí prodloužení posluchačovy odezvy z minulosti až po současnost. Protože téma je velmi široké, seminář otevírá spíše základní vhled a orientaci na několik semestrů a let.
Osnova
- Úvody do filozofie hudby.
- Role hudby a její jedinečnost.
- Úvod do hudební vědy
- Přírodní hudba (základy muzikoterapie)
- Role slunce a egyptských božstev
- Přetrvání slunečního kultu Isis až k Marii
- Znaky hinduistické hudby a meditace
- Znaky budhistické hudby a meditací, jóga
- Přechod k židovskému myšlení a hudbě
- Důležité rozdíly přetrvávající v křesťanství
- Reflexe hudby v dnešním kontextu.
- Klíč pro analýzu vybraných děl – vždy s hudebními ukázkami.
- Výběr skladatelů podle historických a uměleckých epoch.
- Gregoriánský chorál, renesance.
- Baroko: s příklady.
- J. S. Bach – život a dílo, ukázky (mše).
- Bachova symbolika, kontrapunkt.
Paralelně ke skladatelům:
- Výběr hudebních děl a jejich ukázky s komentářem a dalšími dobovými texty.
Předmět je založen na:
- Seminární formě přednášek s využitím vizuálních prezentací.
- Akustické příklady hudebních děl a dalších uměleckých kreací.
- Společné rozhovory a osobní možnosti vlastních pokusů o porozumění dané hudby.
Zdroje a doporučená literatura
- Ulrich Tadday: Musikphilosophie, Musikkonzepte 2007.
- Schopenhauer, A.: Svět jako vůle a představa, Pelhřimov, Nová tiskárna 1998.
- Martin Horyna, Platón a evropská tradice vztahu filosofie a hudby, Č.B. 2010.
- Životopisy skladatelů, monografie.
- Hindemith, Paul: Skladatelův svět, Praha 2008.
- Starý a Nový zákon (křesťanská liturgie).
Zimní semestr 2022/2023 Inspirace hudebních kompozic
Zaměření
Předmět je určen pro zájemce o ideové, filozofické a spirituální kořeny vybraných hudebních děl. Seminář volně navazuje na několikaletý program zaměřený na význam slov, symbolů, mýtů a rituálů. Příklady vybraných hudebních kompozic umožní reflexi skladatelů a jejich děl s ohledem na pochopení jejich myšlenkové perspektivy a víry. Výklad s poslechem ukázek v dobře vybavené učebně nabízí prodloužení posluchačovy odezvy z minulosti až po současnost. Protože téma je velmi široké, seminář otevírá spíše základní vhled a orientaci na několik semestrů a let.
Osnova
- Úvod do tématu filozofie hudby.
- Limity slov a obrazů, symbolika v hudbě.
- Role hudby a její jedinečnost.
- Důležité rozdíly ve stylech a epochách.
- Význam myšlenkových a náboženských konceptů.
- Reflexe hudby v dnešním kontextu.
- Klíč pro analýzu vybraných děl – vždy s hudebními ukázkami.
- Výběr skladatelů podle historických a uměleckých epoch.
- Úvod do hudební vědy, přírodní hudba, muzikoterapie.
- Gregoriánský chorál, renesance.
- Baroko: s příklady.
- J. S. Bach – život a dílo, ukázky (mše).
- Bachova symbolika, kontrapunkt.
- G. F. Händel – život a dílo.
- Handlovy ukázky (Mesiáš).
- České baroko (J. D. Zelenka- „český Bach“).
- J. Haydn – život a dílo.
- Haydnovy ukázky (vánoční zaměření).
- L. v. Beethoven – život a dílo.
- Bethoven a germánsktví / J.W.Goethe.
- Beethovenovy hudební ukázky.
Paralelně ke skladatelům:
- Výběr hudebních děl a jejich ukázky s komentářem a dalšími dobovými texty.
Předmět je založen na:
- Seminární formě přednášek s využitím vizuálních prezentací.
- Akustické příklady hudebních děl a dalších uměleckých kreací.
- Společné rozhovory a osobní možnosti vlastních pokusů o porozumění dané hudby.
Zdroje a doporučená literatura
- Ulrich Tadday: Musikphilosophie, Musikkonzepte 2007.
- Schopenhauer, A.: Svět jako vůle a představa, Pelhřimov, Nová tiskárna 1998.
- Martin Horyna, Platón a evropská tradice vztahu filosofie a hudby, Č.B. 2010.
- Životopisy skladatelů, monografie.
- Hindemith, Paul: Skladatelův svět, Praha 2008.
- Starý a Nový zákon (křesťanská liturgie).
Letní semestr 2021/2022 Tajemství mýtů a rituálů
Zaměření
Předmět je určen pro zájemce o porozumění starověkého myšlení a literatury, které se promítly do různých náboženských zvyků a projevů umění. Dávné příběhy a filozofie přitom ovlivňuje naší kulturu dodnes. Porozumění dávných kořenů tak pomáhá osvětlit mnohé paralely v současnosti. Kurz proto otevírá nejen minulost, ale rozkrývá staré motivy v současné kultuře, životě a práci, která v sobě nese potenciály do budoucnosti.
Výsledky učení
Výsledkem kurzu je:
- Pochopení klíčových filozofických a náboženských kořenů minulosti, které ovlivňují naší současnou společnost.
- Interpretace obsahových a formálních paralel a paradigmat našeho myšlení a jednání.
- Nabídka osobních kompetencí a spirituálního rozměru, které jsou protikladem jednostranné orientace na čísla, efektivitu a výkon.
Obsah předmětu
- Základní upozornění na krizové jevy společnosti.
- Oslabení a ztráta významu některých slov a kulturních paradigmat.
- Univerzální role příběhu, mýtu, lidské zkušenosti.
- Hledání smyslu a hodnot ve vybraných starověkých příbězích podání.
- Aktualizace některých mýtických obrazů (stvoření, existence zla, role ctností).
- Příklady lidského tázaní po budoucím ze stránek židovské literatury.
- Aplikace rozdílů mezi antickým a žido-křesťanském myšlení.
- Vybraná novozákonní podobenství.
- Vybrané apokalyptické útvary (antika, židovství, křesťanství).
- Stále živé starověké rituály (Křest, svatba, pohřeb).
- Významy přeživších svátků.
- Aplikace ve vybraných literárních dílech.
- Aplikace dávnověku ve vybraných hudebních dílech.
Zimní semestr 2021/2022 Inspirace dávných příběhů, mýtů a rituálů
Zaměření
Předmět je určen pro zájemce o porozumění starověkého myšlení, literatury, rituálů a umění, které přesahují hranice lidské psychiky i empirické životní zkušenosti. Ačkoliv mýty a tradice rituálů čerpají ze starodávna, přesto jejich aktualizace silně ovlivňuje jak naši osobnost, kulturu, každodenní život i práci.
Osnova
- Úvod do tématu
- Krize informační společnosti, vzdělanosti, kultury a lidství.
- Ztráta významu slov a nové hledání jejich významu.
- Role příběhu, zkušenosti, orientace, smyslu, hodnot.
- Výběr mýtů a příběhů
- O stvoření.
- O potopě.
- Tázaní po budoucím z knih Starého zákona a koránu.
- Rozdíly mytologie žido-křesťanské a antické (příklady).
- Vybrané apokalyptické útvary (antika, židovství, křesťanství).
- Vybraná novozákonní podobenství.
- Hlavní rituály života
- Křest (narození).
- Svatba.
- Pohřeb.
- Výročí.
- Vybrané svátky.
Předmět bude tvořen:
- Seminární formou přednášek s podporou prezentací (powerpoint).
- Společnými rozhovory a ukázkami (hudba, obrazy, sochy, architektura, texty).
- Osobními možnostmi vlastních pokusů o porozumění aplikovat předložené zdroje.
Doporučená literatura
- Starý a Nový zákon
- Antická mytologie a bajky
- SOKOL, J: Člověk a náboženství, proměny vztahu člověka k posvátnému, Praha, 2004
- BALABÁN, M.: Hebrejské člověkosloví, Praha 1996
- HOŠEK, P.: A bohové se vracejí, Praha, 2012
- OTTO, R.: Posvátno – Iracionalita a její poměr k racionalitě, Praha, 1998.
- ŘÍČAN, P.: Psychologie náboženství a spirituality. Praha, 2005
Letní semestr 2020/21 Potenciály kulturního dědictví
Vybrané prvky českého vlastenectví
Zaměření
Předmět je určen pro zájemce o filozofické a kulturní kořeny českých dějin v kontextu evropského vývoje. Lektor tak reaguje na několikaletý zájem o podobný přístup v porozumění vývoje naší společnosti, který obohacuje příklady mytologické látky a religionistickými prvky a dokládá jejich přítomnost během jednotlivých staletí až po současnost. Semináře se soustředí na vybrané literární, kulturní a hudební příklady jednotlivých epoch. Součástí kurzu je hledání aktuálních kulturních, společenských paralel, jež nacházejí svou zřetelnou odezvu rovněž v hudební a písňové produkci. Výklad je proto doplňován poslechem hudebních ukázek v dobře vybavené učebně.
Obsah
Úvod do hodnotového rámce češství:
- Osobní zkušenosti a zážitky s vlastenectvím.
- Příklady poezie a hudby.
- Příklady architektury, malířství a sochařství.
- Příklady křesťanské tradice v literatuře a kultuře.
- Vlast jako domov a hledání ztraceného ráje.
- Vlastenectví v hudbě a písni.
- Vliv různých tradic na české sebe-porozumění: Cyrilometodějská a svatováclavská.
Vliv různých tradic na české sebe-porozumění:
- Husitská a bratrská.
- Obrozenecká (Česká otázka T. G. Masaryka).
- Pohanství kdysi a dnes.
- Fenomén sekulární společnosti (T. Halík).
- Současný synkretismus / postmoderní mix / Evropská Unie / OSN.
- Pokusy o probuzení vlastenectví s dnešními deformacemi a excesy.
Předmět je založen na:
- Seminární formě přednášek s využitím vizuálních prezentací
- Akustické příklady hudebních děl
- Společné rozhovory o aktuálním srovnání
Výsledkem kurzu je:
- Pochopení klíčových událostí a vlivů v dějinách myšlení a života společnosti.
- Rozvoj schopnosti události popsat, interpretovat, srovnávat a vyhodnocovat.
- Kompetence využití různých druhů inteligence v prostředí jednostranné orientace na čísla, efektivitu a výkon.
Zdroje a doporučená literatura
- Dějiny filozofie, kultury a náboženství
- Hošek, P. Je to náš příběh, Praha 2018
- Altrichter, M. Otázky české spirituality, Velehrad 2001
- Havelka, M. Spor o smysl českých dějin, Praha 1997, 2006
- Thiessová, A. Vytváření národních identit, Brno 2007
Zimní semestr 2020/21 Potenciály hudebních kompozic
Volné pokračování historické aplikace během staletí po současnost
Předmět je založen na:
- Seminární formě přednášek s využitím vizuálních prezentací z minulých let
- Akustické příklady hudebních děl
- Společné rozhovory a osobní možnosti vlastních pokusů o porozumění dané hudby
Výsledkem kurzu je:
- Pochopení klíčových událostí a vlivů v dějinách myšlení a života společnosti.
- Rozvoj schopnosti události popsat, interpretovat, srovnávat a vyhodnocovat.
- Kompetence využití různých druhů inteligence v prostředí jednostranné orientace na čísla, efektivitu a výkon.
Obsah
- Úvod do zázemí hudby, myšlení a událostí 20 století: Role hudby a její jedinečnost v moderních dějinách a kultuře.
- Důležité rozdíly v nových stylech – US, Evropa, Rusko, Asie.
- Syntéza různých směrů – myšlenkových i politických konceptů.
- Reflexe vybraných dirigentů a interpretů v kontextu času a kultury.
- Výběr skladatelů a žánrů.
- Význam porozumění skladatele, posluchače a prostředí 20 st.: Polarita rozvoje různých projevů mechanismu lidství.
- Polarita ekonomie a sociologie, psychologie, spirituality.
- Moderní obliba v rytmu a hlasitosti – expresionismus, protest, revoluce, válka.
- Hudba v rukou diktátorů, vojevůdců, marketingu, církve.
- Návrat k sentimentu, manipulaci, ale také k hloubce.
Zdroje a doporučená literatura
- Osobní zdroje lektora…Youtobe.
- Zdroje z dějin filozofie a kultury
- Hindemith, Paul: Skladatelův svět, Praha 2008.
- P. Johnson: Dějiny 20. století, 2014
- M. Petříček: Úvod do současné filozofie, 1991.
- M. Schnierer / M. Navrátil: Hudba 20 st., 2014.
Letní semestr 2019/20 Potenciály hudebních kompozic
Zaměření předmětu
Předmět je určen pro zájemce o kulturní kořeny vybraných hudebních děl a jejich skladatelů. Příklady vybraných hudebních kompozic jsou vybírány z klasických děl podle historického vývoje a jednotlivých epoch, nevyhnou se však ani odkazům na moderním skladby a současná hudební díla či písňovou tvorbu. Výklad s poslechem ukázek v dobře vybavené učebně nabízí prodloužení posluchačovy osobní odezvy z minulosti až po současnost.
Výsledky učení
Po úspěšném absolvování budou studenti schopni alespoň částečně porozumět ideovým, literárním a společenským kořenům vybraných hudebních děl a jejich zpětného vlivu na dané prostředí. Možnost již třetího poznávacího zájezdu.
Obsah
- Úvod do hudebního prostředí 2. pol. 20. století.
- Role hudby a její jedinečnost v moderních dějinách a kultuře.
- Důležité poválečné rozdíly v regionech – US, Evropa, Rusko, ČR.
- Syntéza různých směrů – myšlenkových, literárních i politických konceptů.
- Reflexe vybraných dirigentů a interpretů v kontextu času a kultury.
- Výběr skladatelů a žánrů 2. pol. 20. století v jednotlivých zemích.
- Poválečná kultura evropská a americká (např. Bernstein, Gershwin).
- Česká vrcholná epizoda let 1968-69, Divadlo Semafor.
- Rozdílný vývoj Spojených států a Evropy (příklady osobností GB, Francie, Německa…).
- Paralelně ke skladatelům výběr hudebních děl z 2. pol. 20. st.
- Mše, symfonie, koncerty, muzikály, písně (až po popovou tvorbu).
- Příklady popové tvorby (domácí, zahraniční).
- Moderní formy: jazz, blues, gospel, rock, pop a srovnání s klasickým pojetím.
- Výběr dirigentských osobností.
- Polarita nebe a země, dobra a zla, života a smrti (role komunismu a nacismu).
- Hudba v rukou umělců, ale také diktátorů, vojevůdců, marketingu, církve.
- Příklady dirigentů.
- Návrat k sentimentu, emocím, masovosti, manipulaci, odvrat od kritické rozvážnosti.
Doporučená literatura
- Hrčková, N.: Dějiny hudby 20. století. Bratislava 2006
- Bek, J.: Světová hudba 20. století. Praha 1968
- Anzenbacher. A.: Úvod do dějin filozofie, Praha 2004
- Ukázky z vybraných autorů
Zimní semestr 2019/20 Potenciály hudebních kompozic
Zaměření předmětu
Předmět je určen pro zájemce o filozofické a kulturní kořeny vybraných hudebních děl a jejich skladatelů. Příklady vybraných hudebních kompozic jsou vybírány z klasických děl podle historického vývoje a jednotlivých epoch, nevyhnou se však ani odkazům na moderním skladby a současná hudební díla či písňovou tvorbu. Výklad s poslechem ukázek v dobře vybavené učebně nabízí prodloužení posluchačovy osobní odezvy z minulosti až po současnost.
Výsledky učení
Po úspěšném absolvování budou studenti schopni alespoň částečně porozumět ideovým, literárním a společenským kořenům vybraných hudebních děl a jejich zpětného vlivu na dané prostředí. Možnost již třetího poznávacího zájezdu.
Obsah předmětu
- Úvod do tématu filozofie hudby 20. století.
- Role hudby a její jedinečnost v moderních dějinách a kultuře.
- Důležité rozdíly v nových stylech – US, Evropa, Rusko.
- Syntéza různých směrů – myšlenkových, literárních i politických konceptů.
- Reflexe vybraných dirigentů a interpretů v kontextu času a kultury.
- Výběr skladatelů a žánrů 20. století v jednotlivých zemích.
- Speciálně: Martinů, Prokofjev, Suk, Eben, Bernstein.
- Vývoj Spojených států a Evropy.
- Paralelně ke skladatelům: Výběr hudebních děl a jejich ukázky.
- Mše, Pašije, Oratoria, Symfonie.
- Ukázky protikladného pojetí hudby (moderní, východní).
- Moderní formy: jazz, blues, gospel, rock, pop a srovnání s klasickým pojetím.
- Význam porozumění skladatele a posluchače 20 století.
- Polarita nebe a země, dobra a zla, života a smrti (role komunismu a nacismu).
- Moderní obliba v rytmu a hlasitosti – expresionismus, protest, revoluce, válka.
- Hudba v rukou umělců, ale také diktátorů, vojevůdců, marketingu, církve.
- Návrat k sentimentu, emocím, masovosti, manipulaci, odvrat od kritické rozvážnosti.
Doporučená literatura
- Hrčková, N.: Dějiny hudby 20. století. Bratislava 2006.
- Bek, J.: Světová hudba 20. století. Praha 1968.
- Anzenbacher, A.: Úvod do dějin filozofie, Praha 2004.
Letní semestr 2018/19 Potenciály hudebních kompozic
Obsah
- Úvod do tématu filozofie hudby 20. století.
- Role hudby a její jedinečnost v moderních dějinách a kultuře.
- Důležité rozdíly v nových stylech – US, Evropa, Rusko.
- Syntéza různých směrů – myšlenkových i politických konceptů.
- Reflexe vybraných dirigentů a interpretů v kontextu času a kultury.
- Výběr skladatelů a žánru 20. století a jednotlivých zemí.
- Paralelně ke skladatelům: Výběr hudebních děl a jejich ukázky.
- Mše, Pašije, Oratoria, Symfonie.
- Ukázky protikladného pojetí hudby (moderní, východní).
- Moderní formy: jazz, blues, gospel, rock, pop a srovnání s klasickým pojetím.
- Význam porozumění skladatele a posluchače 20 st.
- Polarita nebe a země, dobra a zla, života a smrti (role komunismu a nacismu).
- Speciálně: Stravinský, Janáček, Martinů, Debussy, Mahler, Eben.
- Moderní obliba v rytmu a hlasitosti – expresionismus, protest, revoluce, válka.
- Hudba v rukou diktátorů, vojevůdců, marketingu, církve,
- Návrat k sentimentu, manipulaci, odvrat od racionalismu?
Předmět je založen na:
- Seminární formě přednášek s využitím vizuálních prezentací z minulých let.
- Akustické příklady hudebních děl.
- Společné rozhovory a osobní možnosti vlastních pokusů o porozumění dané hudby.
Zdroje a doporučená literatura
- Osobní zdroje lektora…Youtube.
- Hindemith, Paul: Skladatelův svět, Praha 2008.
- P. Johnson: Dějiny 20. století, 2014/ M. Petříček: Úvod do současné filozofie, 1991.
- M. Schnierer / M. Navrátil: Hudba 20 st., 2014.
Zimní semestr 2018/19 Potenciály hudebních kompozic
Obsah
- Úvod do tématu filozofie hudby 20 století /skladba a poslech.
- Limity slov a obrazů, symbolika v hudbě.
- Role hudby a její jedinečnost.
- Důležité rozdíly ve stylech a epochách.
- Význam myšlenkových a náboženských konceptů skladatelů.
- Reflexe hudby v kontextu času, kultury a náboženství.
- Klíč pro analýzu vybraných děl – vždy s hudebními ukázkami.
- Výběr skladatelů a žánru v čase dějin a zemí.
- Paralelně ke skladatelům: Výběr hudebních děl a jejich ukázky.
- Mše, Pašije, Oratoria.
- Symfonie.
- Ukázky protikladného pojetí hudby (moderní, východní).
- Moderní formy: jazz, blues, gospel, rock, pop a srovnání s klasickým pojetím.
- Význam porozumění skladatele a posluchače.
- Polarita nebe a země, dobra a zla, života a smrti.
- Role naděje a víry.
- Moderní obliba v rytmu a hlasitosti.
- Hudba v rukou diktátorů, vojevůdců, marketingu, církve.
- Návrat k sentimentu, manipulaci, odvrat od racionalismu?
Předmět je založen na
- Seminární formě přednášek s využitím vizuálních prezentací z minulých let.
- Akustické příklady hudebních děl.
- Společné rozhovory a osobní možnosti vlastních pokusů o porozumění dané hudby.
Zdroje a doporučená literatura
- Osobní zdroje lektora…
- Schopenhauer, A.: Svět jako vůle a představa, Pelhřimov, Nová tiskárna 1998
- Martin Horyna, Platón a evropská tradice vztahu filosofie a hudby, Č.B. 2010
- Životopisy skladatelů, monografie (J. S. Bach),
- Hindemith, Paul: Skladatelův svět, Praha 2008.
- Starý a Nový zákon (křesťanská liturgie)
- J. Neužil, M. Benko: Základní hudební teorie (Konzervatoř J. Ježka)
Letní semestr 2017/18 Inspirace hudebních kompozic
Předmět navazuje na ZS a je určen pro zájemce o filozofické, společenské a spirituální kořeny vybraných hudebních děl a jejich skladatelů. Příklady vybraných hudebních kompozic jsou vybírány z klasických děl podle historického vývoje a jednotlivých epoch, nevyhnou se však ani odkazům na moderním skladby a současná hudební díla či písňovou tvorbu.. Výklad s poslechem ukázek v dobře vybavené učebně nabízí prodloužení posluchačovy odezvy z minulosti až po současnost.
Po ukončení období romantismu se bude kurz v LS věnovat především dílu 20. století s odkazem na aktuální myšlení a dění ve společnosti.
Osnova
- Úvod do tématu filozofie hudby.
- Limity slov a obrazů, symbolika v hudbě.
- Role hudby a její jedinečnost.
- Důležité rozdíly ve vybraných stylech a epochách 19. – 20. století.
- Význam myšlenkových a náboženských konceptů.
- Reflexe hudby v dnešním kontextu.
- Analýza vybraných děl – vždy s hudebními ukázkami.
- Výběr skladatelů podle historických a uměleckých epoch od vrcholového romantismu po současnost.
- Giuseppe Verdi, Musorgskij, Rimskij-Korsakov.
- Smetana, Dvořák.
- Brahms, Bruckner, Franck, Mahler.
- Impresionistická hudba.
- Debussy a Ravel.
- Stravinskij, Suk.
- Možné příklady s Louis Vierne, Antonín Tučápský, Petr Eben.
- Odkazy na současnou hudbu a písňová tvorba (Spirituály, jazz, pop, rock atd.)
- Paralelně ke skladatelům:
- Mše a Pašije, Oratoria s ohledem na velké svátky.
- Ukázky protikladného pojetí hudby.
Předmět je založen na:
- Seminární formě přednášek s využitím vizuálních prezentací
- Akustické příklady hudebních děl
- Společné rozhovory a osobní možnosti vlastních pokusů o porozumění dané hudby
Zdroje a doporučená literatura
- Ulrich Tadday: Musikphilosophie, Musikkonzepte 2007.
- Schopenhauer, A.: Svět jako vůle a představa, Pelhřimov, 1998.
- Martin Horyna, Platón a evropská tradice vztahu filosofie a hudby, 2010.
- Životopisy skladatelů, monografie.
- Hindemith, Paul: Skladatelův svět, Praha 2008.
- Starý a Nový zákon (křesťanská liturgie).
Zimní semestr 2017/18 Potenciály hudebních kompozic
Předmět navazuje na letní semestr a je určen pro zájemce o filozofické, společenské a spirituální kořeny vybraných hudebních děl velkých skladatelů. Seminář volně navazuje na několikaletý program zaměřený na význam slov, symbolů, mýtů a rituálů. Příklady vybraných hudebních kompozic jsou vybírány z klasických děl podle historického vývoje a jednotlivých epoch, nevyhnou se však ani moderním skladbám a současným dílům či písním. Kurzu umožňuje reflexi skladatelů a jejich děl s ohledem na pochopení jejich myšlenkové perspektivy nebo víry. Výklad s poslechem ukázek v dobře vybavené učebně nabízí prodloužení posluchačovy odezvy z minulosti až po současnost.
Po ukončení tématu Gregoriánského chorálu, renesance, baroka, počátků klasicismu v letním semestru se zimní semestr bude věnovat pozdním dílům klasicismu, romantismu a vstoupí do tvorby 20. století.
Osnova
- Úvod do tématu filozofie hudby.
- Limity slov a obrazů, symbolika v hudbě.
- Role hudby a její jedinečnost.
- Důležité rozdíly ve vybraných stylech a epochách 19. – 20. století.
- Význam myšlenkových a náboženských konceptů.
- Reflexe hudby v dnešním kontextu.
- Analýza vybraných děl – vždy s hudebními ukázkami.
- Výběr skladatelů a žánru v čase dějin a zemí
- Paralelně ke skladatelům: Výběr hudebních děl a jejich ukázky.
- Mše, Pašije, Oratoria.
- Symfonie.
- Monety, biblické písně.
- Ukázky protikladného pojetí hudby (moderní, východní).
- Význam porozumění skladatele a posluchače
- Polarita nebe a země, dobra a zla, života a smrti.
- Role naděje a víry.
- Moderní obliba v rytmu a hlasitosti.
- Hudba v rukou diktátorů, marketingu, církví.
- Návrat k sentimentu?
Předmět je založen na:
- Seminární formě přednášek s využitím vizuálních prezentací.
- Akustické příklady hudebních děl.
- Společné rozhovory a osobní možnosti vlastních pokusů o porozumění dané hudby.
Zdroje a doporučená literatura
- Ulrich Tadday: Musikphilosophie, Musikkonzepte 2007
- Schopenhauer, A.: Svět jako vůle a představa, Pelhřimov, Nová tiskárna 1998.
- Martin Horyna, Platón a evropská tradice vztahu filosofie a hudby, Č.B. 2010.
- Životopisy skladatelů, monografie.
- Hindemith, Paul: Skladatelův svět, Praha 2008.
- Starý a Nový zákon (křesťanská liturgie).
Letní semestr 2016/17 Inspirace hudebních kompozic
Předmět navazuje na zimní semestr a je určen pro zájemce o ideové, filozofické a spirituální kořeny vybraných hudebních děl velkých skladatelů. Seminář volně navazuje na několikaletý program zaměřený na význam slov, symbolů, mýtů a rituálů. Příklady vybraných hudebních kompozic jsou vybírány z klasických děl podle historického vývoje a jednotlivých epoch, nevyhnou se však ani moderním skladbám a současným dílům či písním. Kurzu umožňuje reflexi skladatelů a jejich děl s ohledem na pochopení jejich myšlenkové perspektivy nebo víry. Výklad s poslechem ukázek v dobře vybavené učebně nabízí prodloužení posluchačovy odezvy z minulosti až po současnost.
Osnova
- Úvod do tématu filozofie hudby.
- Limity slov a obrazů, symbolika v hudbě.
- Role hudby a její jedinečnost.
- Důležité rozdíly ve stylech a epochách.
- Význam myšlenkových a náboženských konceptů.
- Reflexe hudby v dnešním kontextu.
- Analýza vybraných děl – vždy s hudebními ukázkami.
- Výběr skladatelů podle historických a uměleckých epoch.
- Úvod do hudební vědy, přírodní hudba, muzikoterapie.
- Gregoriánský chorál, renesance.
- Baroko (J. S. Bach, G. F. Händel),české baroko (J. D. Zelenka).
- J. Haydn, L. v. Beethoven, W. A. Mozart (Klasicismus).
- C. Debussy, F. Schubert, R. Schumann, R. Strauss, J. Brahms.
- A. Dvořák.
- Romantismus: R. Wagner.
- G. Mahler.
- Louis Vierne, Antonín Tučápský, Petr Eben.
- Současná hudba a písňová tvorba (Spirituály, jazz…atd).
- Paralelně ke skladatelům: Výběr hudebních děl a jejich ukázky.
- Mše, Pašije, Oratoria.
- Symfonie.
- Monety, biblické písně.
- Ukázky protikladného pojetí hudby.
Předmět je založen na:
- Seminární formě přednášek s využitím vizuálních prezentací.
- Akustické příklady hudebních děl.
- Společné rozhovory a osobní možnosti vlastních pokusů o porozumění dané hudby.
Zdroje a doporučená literatura
- Ulrich Tadday: Musikphilosophie, Musikkonzepte 2007.
- Schopenhauer, A.: Svět jako vůle a představa, Pelhřimov, Nová tiskárna 1998.
- Martin Horyna, Platón a evropská tradice vztahu filosofie a hudby, Č.B. 2010.
- Životopisy skladatelů, monografie.
- Hindemith, Paul: Skladatelův svět, Praha 2008.
- Starý a Nový zákon (křesťanská liturgie).
Zimní semestr 2016/17 Inspirace hudebních kompozic
Předmět je určen pro zájemce o ideové, filozofické a spirituální kořeny vybraných klasických děl velkých skladatelů. Seminář volně navazuje na několikaletý program zaměřený na význam slov, symbolů, mýtů a rituálů. Příklady vybraných hudebních kompozic umožní reflexi skladatelů a jejich děl s ohledem na pochopení jejich myšlenkové perspektivy a víry. Výklad s poslechem ukázek v dobře vybavené učebně nabízí prodloužení posluchačovy odezvy z minulosti až po současnost. Protože téma je velmi široké, seminář otevírá spíše základní vhled a orientaci.
Osnova
- Úvod do tématu filozofie hudby.
- Limity slov a obrazů, symbolika v hudbě.
- Role hudby a její jedinečnost.
- Důležité rozdíly ve stylech a epochách.
- Význam myšlenkových a náboženských konceptů.
- Reflexe hudby v dnešním kontextu.
- Klíč pro analýzu vybraných děl – vždy s hudebními ukázkami.
- Výběr skladatelů (výběr).
- J. S. Bach, G. F. Händel.
- J. Haydn, C. Debussy, F. Schubert, J. Brahms.
- L. v. Beethoven, W. A. Mozart, A. Dvořák.
- Louis Vierne, Antonín Tučápský, Petr Eben.
- Paralelně ke skladatelům: Výběr hudebních děl a jejich ukázky.
- Mše, Pašije, Oratoria.
- Symfonie.
- Monety, biblické písně.
- Ukázky protikladného pojetí hudby (moderní, východní).
Předmět je založen na:
- Seminární formě přednášek s využitím vizuálních prezentací
- Akustické příklady hudebních děl
- Společné rozhovory a osobní možnosti vlastních pokusů o porozumění dané hudby
Zdroje a doporučená literatura
- Ulrich Tadday: Musikphilosophie, Musikkonzepte 2007
- Schopenhauer, A.: Svět jako vůle a představa, Pelhřimov, Nová tiskárna 1998
- Martin Horyna, Platón a evropská tradice vztahu filosofie a hudby, Č.B. 2010
- Životopisy skladatelů, monografie (J. S. Bach),
- Hindemith, Paul: Skladatelův svět, Praha 2008.
- Starý a Nový zákon (křesťanská liturgie)
Letní semestr 2015/16 Slova – symboly – mýty – rituály 4
Předmět je v tomto semestru určen pro zájemce o židovsko-křesťanskou symboliku a očištění původních významu dnes používaných slov a příměrů. Seminář bude již v několikaletém pokračování postaven na výběru antických a středověkých aplikací, které nacházejí odezvu až po současnost.
Osnova
- Úvod do tématu starověké symboly a mýty.
- Důležité rozdíly mezi orientálním a západním pojetím jazyka.
- Řeč symbolů, mýtů a podobenství v judaismu a křesťanství.
- Pokusy o aktualizaci mýtických zápasů v moderní filozofii a umění.
- Klíč pro exegezi symboliky a mýtu do dnešní kultury.
- Židovské mýty a příběhy (pokračování s novými příklady).
- Křesťanské mýty a podobenství.
- Antické paralely.
- Psychologické paralely.
- Sociologické paralely.
- Historické paralely.
Předmět je tvořen
- Seminární formou přednášek s podporou prezentací (PowerPoint).
- Společnými rozhovory.
- Osobními možnostmi vlastních pokusů o porozuměním aplikovat předložené symboly a mytologické.
- Příběhy či přirovnání.
Zdroje a doporučená literatura
- Pokorný, Petr: Řecké dědictví v Orientu, Praha 1993.
- Encyklopedie antiky, Praha 1973.
- Starý a Nový zákon, Praha 2001.
- Pokorný, Petr: Úvod do exegeze, Praha 1979.
- Josephus Flavius, Válka židovská, Praha 1990.
Zimní semestr 2015/16 Slova – symboly – mýty – rituály 3
Předmět je v tomto semestru určen pro zájemce o židovskou symboliku, profétismus a apokalyptiku. Novější projevy budou představeny z křesťanských podob apokalyptiky a některých příkladu z islámu. S moderními projevy apokalyptiky se setkáme také prostřednictvím poměrně bohaté filmové tvorby Hollywoodu či Haevy Metalu.
Osnova
- Úvod do tématu.
- a) Řeč symbolů a mýtů v judaismu a křesťanství.
- b) Pokusy o aktualizaci mýtických zápasů v moderním umění (Hollywood, rocková scéna).
- c) Podmínky a příčiny oživeného zájmu o apokalyptiku (vnímání krizí a ohrožení).
- Židovská profétie a apokalyptika.
- a) Východiska snů a vidění.
- b) Příklady prorockých postojů a výpovědí.
- c) Příklady apokalypsy.
- d) Pokusy o výklad a aktualizaci.
- Křesťanská apokalyptika.
- a) Příklady antiky.
- b) Příklady z epištol.
- c) Příklady z Apokalypsy (Zjevení Janovo).
- d) Historické a situační paralely (Egyptské rány, jezdci, soud a vysvobození).
Předmět je tvořen
- Seminární formou přednášek s podporou prezentací (PowerPoint)
- Společnými rozhovory
- Osobními možnostmi vlastních pokusů o porozuměním aplikovat předložené zdroje
Doporučená literatura
- STARÝ a NOVÝ ZÁKON, Praha
- HALÍK, T.: Prolínání světů, Praha, 2007
- CERMANOVÁ, P.: Čechy na konci věků: apokalyptické myšlení a vize husitské doby
- WEBER, E.: Apokalypsy: proroctví, kulty a chiliastické představy v průběhu staletí
Letní semestr 2014/15 Význam mýtů a rituálů 2
Anotace
Předmět je určen prioritně pro zájemce o porozumění oblastem, které přesahují hranice lidské psychiky i empirické životní zkušenosti. Ačkoliv mýty a tradice rituálů čerpají ze starodávna, přesto jejich aktualizace silně ovlivňuje jak naši osobnost, kulturu, každodenní život i práci. Poslední výzvou jsou mezikulturní a mezináboženské střety mezi kontinenty.
Osnova
- Úvod do tématu
- a) Krize moderny a reklamní společnosti.
- b) Ztráta víry ve význam slov, vět a postojů.
- c) Hledání orientace, smyslu a hodnot.
- Výběr mýtů a příběhů
- a) Srovnání kultur a náboženství (versus islám).
- b) Vybraná apokalyptické útvary (antika, židovství, křesťanství, islám).
- c) Vybrané pasáže Starého a Nového zákona, koránu.
- Hlavní rituály života – pokračování
- a) Každodenní úkony (nákup, práce, odpočinek).
- b) Návštěva školy a proces vzdělávání (četba, TV, přemítání).
- c) Vyprávění příběhu (problém fundamentalismu a symboliky).
- d) Vybraná četba – přemýšlení nad starými i novými texty.
Předmět je tvořen:
- Seminární formou přednášek s podporou prezentací (PowerPoint)
- Společnými rozhovory
- Osobními možnostmi vlastních pokusů o porozuměním aplikovat předložené zdroje
Doporučená literatura
- PETŘIČEK, M: Úvod do současné filosofie, Praha, 1997
- ANZENBACHER, A.: Úvod do filosofie, Praha, 2004
- STARÝ a NOVÝ ZÁKON, Praha,
- HOŠEK, P.: A bohové se vracejí, Praha, 2012
- HALÍK, T.: Žít v dialogu, Praha, 2014
- KUNG, H.: V co věřím, Praha, 2012
Zimní semestr 2014/15 Význam mýtů a rituálů
Anotace
Předmět je určen prioritně pro zájemce o porozumění oblastem, které přesahují hranice lidské psychiky i empirické životní zkušenosti. Ačkoliv mýty a tradice rituálů čerpají ze starodávna, přesto jejich aktualizace silně ovlivňuje jak naši osobnost, kulturu, každodenní život i práci.
Osnova
A. Úvod do tématu
- Krize informační společnosti, vzdělanosti, kultury a lidství.
- Převaha povrchnosti a prezentace kvantity.
- Ztráta významu slov a nové hledání jejich orientace.
- Role příběhu, zkušenosti, orientace, smyslu, hodnot.
B. Výběr mýtů a příběhů
- O stvoření, potopě (srovnání kultur a náboženství).
- Vybraná apokalyptické útvary (antika, židovství, křesťanství).
- Vybraná novozákonní podobenství.
C. Hlavní rituály života
- Křest (narození).
- Svatba.
- Pohřeb.
- Výročí.
- Svátky.
Předmět je tvořen
- Seminární formou přednášek s podporou prezentací (PowerPoint).
- Společnými rozhovory.
- Osobními možnostmi vlastních pokusů o porozuměním aplikovat předložené zdroje.
Doporučená literatura
- SOKOL, J: Člověk a náboženství, proměny vztahu člověka k posvátnému, Praha, 2004
- BALABÁN, M.: Hebrejské člověkosloví, Praha 1996
- HOŠEK, P.: A bohové se vracejí, Praha, 2012
- OTTO, R.: Posvátno – Iracionalita a její poměr k racionalitě, Praha, 1998.
- ŘÍČAN, P.: Psychologie náboženství a spirituality. Praha, 2005
- HALÍK, T.: Žít v dialogu, Praha, 2014
- KŰNG, H.: Freud a budoucnost náboženství, Praha, 2010
Letní semestr 2013/14 Fenomén víry
Anotace
Předmět je určen pro zájemce o porozumění fenoménu víry v životě jednotlivce i národů. Posluchači se seznámí se základními lidskými východisky víry, důvěry, perspektivy budoucnosti a spirituálních kvalit. Semináře nabídnout úvod do základních lidských poloh, které ve své hloubce a kvalitě přesahují každodennost, úzké ekonomické, či dokonce jen psychologické a sociologické pojetí života. Předmět volně navazuje na dřívější semestry zabývající se úvodem do antropologie. Kurz tak chce reagovat na některé laciné a pouze módní spirituální nabídky současnosti a otevírat kořeny víry známé v klasických literárních a uměleckých formách.
Osnova
A. Východiska
- Kam nás nasměrovalo myšlení 19. a 20 století?
- Hranice mechanistického, racionálního, a smyslového vnímání.
- Ztráta perspektivy víry jako důsledek moderny.
- Náhražky víry v současné konzumní společnosti.
B. Znaky víry
- Základní pojetí hebrejského pojetí světa, člověka a dějin.
- Krize perspektivy víry v antice.
- Potvrzení perspektivy lidství a jeho budoucnosti v křesťanství.
- Krize víry středověku a novověku.
- Potenciály víry v současné hospodářské společnosti.
C. Projevy víry
- Vybrané projevy víry v literatuře.
- Vybrané projevy víry v umění.
- Vybrané projevy víry v současnosti.
Literatura
- HAVELKA, Miloš, kol: Víra, kultura a společnost. Náboženské kultury v českých zemích 19. a 20. století. Praha 2013, Pavel Mervart.
- BALABÁN, Milan; TYDLITÁTOVÁ, Veronika: Tázání po budoucím. Praha 1998, Herrmann & synové.
- HOŠEK, Pavel: A bohové se vracejí. Praha 2012, Mlýn.
Zimní semestr 2013/14 Porozumět světu a sobě
Anotace
Předmět je určen prioritně pro zájemce o porozumění konkrétně sobě a lidství – člověčenství obecně a vývoji lidské společnosti. Posluchači se setkají se základy lidské psychologie, ale i s oblastmi, které hranice lidské psychiky přesahují. Předmět volně navazuje na dřívější semestry zabývající se úvodem do spirituality a antropologie.
Osnova
A. Východiska
- Jak dnes rozumíme sami sobě?
- Odkud čerpáme povědomí o lidství?
- Hranice mechanistického a smyslového vnímání.
- Důsledky a dopady našich úvah a závěrů.
B. Význam a vliv našich myšlenkových přístupů
- Význam osobnosti pro nás osobně, rodinu a okolí.
- Rozdílné pojetí osobnosti podle vybraných psychologických škol.
- Rozdílné pojetí osobnosti podle vybraných filozofický škol.
- Potenciály nadsmyslových, transcendentních – spirituálních přístupů.
C. Porozumění světu a společnosti
- Projevy základních myšlenkových struktur v dějinách.
- Projevy v politice.
- Projevy v umění a kultuře.
D. Literární příklady myšlenkových konceptů
- Starověké příklady.
- Středověké příklady.
- Novověké – moderni příklady.
- Současné- postpoderní příklady.
Literatura
- ANZENBACHER, Arno: Úvod do filozofie. SPN Praha 1985.
- BĚLOHRADSKÝ, Václav: Společnost nevolnosti . Slon, Praha 2007.
- KOHÁK, Erazim: Člověk, dobro a zlo, O smyslu života v zrcadle dějin. Ježek, Praha 2000.
- PETŔIČEK Miroslav: Úvod do současné filozofie. Herrmann & synové, Praha 1997.
Letní semestr 2012/13 Co je člověk?
Anotace
Předmět je určen prioritně pro zájemce o porozumění konkrétně sobě a lidství – člověčenství obecně a vývoji lidské společnosti. Posluchači se setkají se základy lidské psychologie, ale i s oblastmi, které hranice lidské psychiky přesahují.
Osnova
A. Východiska
- Jak dnes rozumíme sami sobě?
- Odkud čerpáme povědomí o lidství?
- Jaké důsledky mají naše úvahy a závěry?
B. Význam a vliv naší osobnosti
- Význam osobnosti pro nás osobně, rodinu a okolí
- Rozdílné pojetí osobnosti podle psychologických škol
- Rozdílné pojetí osobnosti podle filozofický škol
- Podnět spirituálních pohledů
C. Rozumět sobě a druhým
- Základní struktura osobnosti – psychologické pochody
- Základní obranné mechanismy
- Nevyužité potenciály osobnosti
D. Rozumět světu a našemu postavení v něm
- Přirozeno, nadpřirozeno
- Vědomí, podvědomí, svědomí
- Hledání východisek z osobních krizí
Literatura
- CORETH, Emerich.: Co je člověk? Praha, 1994. ISBN 80-7113-170-9.
- ŘÍČAN, Pavel. Psychologie osobnosti. 1. vyd. Praha : Orbis, 1973. ISBN 978-80-247-1174-4.
- LAUSTER, Peter: Sebevědomí. Jak získat sebejistotu a neztratit cit. Knižní klub, 1993, ISBN: 80-85634-22-8.
- PECK, Scott: Nevyšlapanou cestou. Odeon, 1994, ISBN: 80-207-0469.
Zimní semestr 2012/13 Spiritualita
Anotace
Předmět volně navazuje na přednášky „Zrání osobnosti – jejich možné krize a hledání východiska“ v letním semestru 2011/12 a je určen pro zájemce o porozumění těm oblastem života, které přesahují hranice lidské psychiky, empirické životní zkušenosti a ovlivňují jak osobnost, tak dějiny, každodenní život i práci.
Osnova
- Úvod do antropologie
- Potřebujeme se dnes znovu ptát po podstatě člověka?
Současná krize lidství – a hledání východisek - Osobnost člověka v jeho celku a jeho význam v každodenním životě
- Orientace v základních antropologických školách
Člověk v řeckém, křesťanském a novověkém myšlení
- Potřebujeme se dnes znovu ptát po podstatě člověka?
- Kořeny spirituality
- Moment úžasu, obdivu a fascinace tajemnem
- Podněty umění a kultury
- Odhalení, nebo zjevení?
Všední – Sváteční – Tajemné – Posvátné
- Porozumění sobě, druhým a světu
- Rozum, „srdce“, emoce a prostředí
- Vědomí, nevědomí a podvědomí
- Funkce svědomí
- Otázky po souvislostech, smyslu a hodnotách
- Základy etické orientace
Příklady
- Spirituální texty a jejich pochopení
- Úvod do exegeze a hermeneutiky textů mytologického charakteru
- Příklady vybraných starodávných i současných poetických a mytických textů
Příběh o stvoření – Prorocké vize – Spirituální reflexe současnosti - Potenciály a rizika výkladů a aplikací do současnosti
Předmět bude tvořen:
- přednáškami podpořenými prezentacemi pomoci programu powerpoint
- rozhovory
- vlastními pokusy o porozumění a aplikovatelnosti spirituálních motiv
Literatura
- CORETH, E.: Co je člověk? Praha, 1994.
- KŰNG, H.: Freud a budoucnost náboženství, Praha, 2010.
- OTTO, R.: Posvátno – Iracionalita a její poměr k racionalitě, Praha, 1998.
- VOJTÍŠEK, Z.; DUŠEK, P.; MOTL, J.: Spiritualita v pomáhajících profesích, Praha, 2012.
- ŘÍČAN, P.: Psychologie náboženství a spirituality. Praha, 2005.
- HALÍK, T.: Úvahy na prahu tisíciletí, Praha, 2011.
- SOKOL, J: Člověk a náboženství, proměny vztahu člověka k posvátnému, Praha, 2004.
- BALABÁN, M.: Tázání po budoucím, Praha, 1998.
- BOEHNOEFFER, D.: Etika, Praha, 2007.
- FROMM, E.: Mít nebo být, Praha, 2001.
Letní semestr 2011/12 Zrání osobnosti – jejich možné krize a hledání východiska
Anotace
Modul je určen prioritně pro zájemce o porozumění lidské psychice a osobnosti.
Osnova
- Význam a vliv naší osobnosti
– pro nás osobně, rodinu a okolí
– rozdílné pojetí role osobnosti podle psychologických škol
– historické a filozofické dopady na osobnosti (př. ČR)
– příčiny nedostatku osobnosti
– dopady na osobní, rodinný, pracovní a společenský život - Rozumět sobě a druhým
– základní struktura osobnosti podle psychologických škol
– psychologické pochody (vědomí versus podvědomí)
– podle čeho se rozhodujeme (rozum, emoce, okolnosti)
– poznání slabých a silných stránek vlastní osobnosti
– nevyužitý potenciál osobnosti
– rozvoj potřebných vlastností pro život a práci
– zohlednění základních psychologických a filozofických pohledů - Osobnost v krizi
– fenomén osobní krize
– narušená rovnována osobnosti
– znaky zdravé a nemocné osobnosti
– příčiny krize osobnosti
– tajemství svědomí, výčitky svědomí, krize svědomí
– význam osobního postoje a stanoviska - Hledání východiska
– porozumění souvislostem a osobnosti jako celku
– využití typologie osobnosti
– krize jako varování, příležitost, výzva – přechod
– možnosti porozumění, pomoc, podpory a hledání řešení
– potřeba smyslu a hodnot
– zdroje osobní a společenské síly
– nabídky spirituálních nauk
– případové studie řešení konfliktů
– hledání naděje, víry a osobního přesvědčení - Praktické využití
– pro rodinu, firmu, společnost a jednotlivé přátelé
– rozdílné pojetí role osobnosti na Západě a Východě
– příčiny ztráty prestiže managerů
– podle čeho se vedoucí rozhoduje
– role týmu, kruhu přátel a sdružování
– vedoucí jako vůdce
– propojení osobnosti se strategií společnosti, firmy
– využití zdravých vlastností osobnosti
– případové studie řešení konfliktů - Vyhodnocení osobní analýzy osobnosti
– příklady zdravých osobnosti
– příklady nezdravých osobností - Osobní plán rozvoje
– hledání nové komunikace
– hledání nového způsobu vnímání, chování a přístupů
Literatura
- ADLER, Alfred: Smysl života – Individuální psychologie 3, Práh, Praha, 1995.
- LAUSTER, Peter: Sebevědomí. Jak získat sebejistotu a neztratit cit. Knižní klub, 1993, ISBN: 80-85634-22-8.
- LAUSTER, Peter: Nenechte si nic líbit. Knižní klub, 1994, ISBN 80-85634-62-7.
- PECK, Scott: Nevyšlapanou cestou. Odeon, 1994, ISBN: 80-207-0469.
- FROMM, Erich: Strach ze svobody. Praha, Naše vojsko, 1993.
- BEDRNOVÁ Eva, NOVÝ Ivan: Moc, vliv, autorita. Management Press 2001, ISBN: 80-7261-053-8.