Termíny

18.9.2017 07:30 - 15.12.2017 19:30 - Výuka

18.9.2017 08:00 - 29.9.2017 20:00 - Změny v zápisech

9.10.2017 08:00 - 20.10.2017 20:00 - Placení poplatků

Více... »

Hledat
Pokročilé hledání




U031 Inspirace hudebních kompozic

Související stránky

Vyučující:

Mgr. Dušan Kučera, Ph.D., MBA (ISBM – Mezinárodní škola podnikání a managementu)

Vystudoval evangelickou teologii na ETF UK, rok na VŠ Friedensau v Německu spolu s kurzy Andrews University, MI, USA. Po vstupu do manažerské sféry absolvoval mezinárodní program MBA na Institutu pro průmyslový a finanční management ve spolupráci s Pfeiffer Unviersity, NC, USA. Po odchodu z manažerské praxe (IBS expert, ŠKODA AUTO) se na akademické půdě specializuje na problematiku manažerské osobnosti s dopadem na zodpovědné a etické jednání managementu založené na konceptu hodnotového systému. Je učitelem podnikatelské etiky v mezinárodním programu MBA a magisterských programech VŠE na Fakultě podnikohospodářské a na mezinárodním programu Fakulty financí a účetnictví. Jako lektor publikuje a přednáší v různých institucích a firmách doma i v zahraničí.

Zimní semestr 2017/18 Inspirace hudebních kompozic

Předmět navazuje na letní semestr a je určen pro zájemce o filozofické, společenské a spirituální kořeny vybraných hudebních děl velkých skladatelů. Seminář volně navazuje na několikaletý program zaměřený na význam slov, symbolů, mýtů a rituálů. Příklady vybraných hudebních kompozic jsou vybírány z klasických děl podle historického vývoje a jednotlivých epoch, nevyhnou se však ani moderním skladbám a současným dílům či písním. Kurzu umožňuje reflexi skladatelů a jejich děl s ohledem na pochopení jejich myšlenkové perspektivy nebo víry. Výklad s poslechem ukázek v dobře vybavené učebně nabízí prodloužení posluchačovy odezvy z minulosti až po současnost.

Po ukončení tématu Gregoriánského chorálu, renesance, baroka, počátků klasicismu v letním semestru se zimní semestr bude věnovat pozdním dílům klasicismu, romantismu a vstoupí do tvorby 20. století.

Osnova

  1. Úvod do tématu filozofie hudby.
    1. Limity slov a obrazů, symbolika v hudbě.
    2. Role hudby a její jedinečnost.
    3. Důležité rozdíly ve vybraných stylech a epochách 19. - 20. století.
    4. Význam myšlenkových a náboženských konceptů.
    5. Reflexe hudby v dnešním kontextu.
    6. Analýza vybraných děl – vždy s hudebními ukázkami.
  2. Výběr skladatelů podle historických a uměleckých epoch.
    1. Odkazy na poznámky hudebních věd.
    2. F. Schubert, R. Schumann, R. Strauss,  J. Brahms.
    3. A. Dvořák. , B. Smetana, R. Wagner, G. Mahler.
    4. Role reformace, ortodoxie a pietismu (vánoční skladby).
    5. Romantismus.
    6. Louis Vierne, Antonín Tučápský, Petr Eben.
    7. Současná hudba a písňová tvorba (Spirituály, jazz…atd.).
  3. Paralelně ke skladatelům:
    1. Mše, Pašije, Oratoria.
    2. Symfonie, Sonáty.
    3. Monety, biblické písně.
    4. Ukázky protikladného pojetí hudby a jejich odraz dobového myšlení.

Předmět je založen na:

  • Seminární formě přednášek s využitím vizuálních prezentací.
  • Akustické příklady hudebních děl.
  • Společné rozhovory a osobní možnosti vlastních pokusů o porozumění dané hudby.

Zdroje a doporučená literatura

  • Ulrich Tadday: Musikphilosophie, Musikkonzepte 2007
  • Schopenhauer, A.: Svět jako vůle a představa, Pelhřimov, Nová tiskárna 1998.
  • Martin Horyna, Platón a evropská  tradice vztahu filosofie a hudby, Č.B. 2010.
  • Životopisy skladatelů, monografie.
  • Hindemith, Paul: Skladatelův svět, Praha 2008.
  • Starý a Nový zákon (křesťanská liturgie).

Letní semestr 2016/17 Inspirace hudebních kompozic

Předmět navazuje na zimní semestr a je určen pro zájemce o ideové, filozofické a spirituální kořeny vybraných hudebních děl velkých skladatelů. Seminář volně navazuje na několikaletý program zaměřený na význam slov, symbolů, mýtů a rituálů. Příklady vybraných hudebních kompozic jsou vybírány z klasických děl podle historického vývoje a jednotlivých epoch, nevyhnou se však ani moderním skladbám a současným dílům či písním. Kurzu umožňuje reflexi skladatelů a jejich děl s ohledem na pochopení jejich myšlenkové perspektivy nebo víry. Výklad s poslechem ukázek v dobře vybavené učebně nabízí prodloužení posluchačovy odezvy z minulosti až po současnost.

Osnova

  1. Úvod do tématu filozofie hudby.
    1. Limity slov a obrazů, symbolika v hudbě.
    2. Role hudby a její jedinečnost.
    3. Důležité rozdíly ve stylech a epochách.
    4. Význam myšlenkových a náboženských konceptů.
    5. Reflexe hudby v dnešním kontextu.
    6. Analýza vybraných děl – vždy s hudebními ukázkami.
  2. Výběr skladatelů podle historických a uměleckých epoch.
    1. Úvod do hudební vědy, přírodní hudba, muzikoterapie.
    2. Gregoriánský chorál, renesance.
    3. Baroko (J. S. Bach, G. F. Händel),české baroko (J. D. Zelenka).
    4. J. Haydn, L. v. Beethoven, W. A. Mozart (Klasicismus).
    5. C. Debussy, F. Schubert, R. Schumann, R. Strauss,  J. Brahms.
    6. A. Dvořák.
    7. Romantismus: R. Wagner.
    8. G. Mahler.
    9. Louis Vierne, Antonín Tučápský, Petr Eben.
    10. Současná hudba a písňová tvorba (Spirituály, jazz…atd).
  3. Paralelně ke skladatelům: Výběr hudebních děl a jejich ukázky.
    1. Mše, Pašije, Oratoria.
    2. Symfonie.
    3. Monety, biblické písně.
    4. Ukázky protikladného pojetí hudby.

Předmět je založen na:

  • Seminární formě přednášek s využitím vizuálních prezentací.
  • Akustické příklady hudebních děl.
  • Společné rozhovory a osobní možnosti vlastních pokusů o porozumění dané hudby.

Zdroje a doporučená literatura

  • Ulrich Tadday: Musikphilosophie, Musikkonzepte 2007.
  • Schopenhauer, A.: Svět jako vůle a představa, Pelhřimov, Nová tiskárna 1998.
  • Martin Horyna, Platón a evropská  tradice vztahu filosofie a hudby, Č.B. 2010.
  • Životopisy skladatelů, monografie.
  • Hindemith, Paul: Skladatelův svět, Praha 2008.
  • Starý a Nový zákon (křesťanská liturgie).

Zimní semestr 2016/17 Inspirace hudebních kompozic

Předmět je určen pro zájemce o ideové, filozofické a spirituální kořeny vybraných klasických děl velkých skladatelů. Seminář volně navazuje na několikaletý program zaměřený na význam slov, symbolů, mýtů a rituálů. Příklady vybraných hudebních kompozic umožní reflexi skladatelů a jejich děl s ohledem na pochopení jejich myšlenkové perspektivy a víry. Výklad s poslechem ukázek v dobře vybavené učebně nabízí prodloužení posluchačovy odezvy z minulosti až po současnost. Protože téma je velmi široké, seminář otevírá spíše základní vhled a orientaci.

Osnova

  1. Úvod do tématu filozofie hudby.
    1. Limity slov a obrazů, symbolika v hudbě.
    2. Role hudby a její jedinečnost.
    3. Důležité rozdíly ve stylech a epochách.
    4. Význam myšlenkových a náboženských konceptů.
    5. Reflexe hudby v dnešním kontextu.
    6. Klíč pro analýzu vybraných děl – vždy s hudebními ukázkami.
  2. Výběr skladatelů (výběr).
    1. J. S. Bach, G. F. Händel.
    2. J. Haydn, C. Debussy, F. Schubert, J. Brahms.
    3. L. v. Beethoven, W. A. Mozart, A. Dvořák.
    4. Louis Vierne, Antonín Tučápský, Petr Eben.
  3. Paralelně ke skladatelům: Výběr hudebních děl a jejich ukázky.
    1. Mše, Pašije, Oratoria.
    2. Symfonie.
    3. Monety, biblické písně.
    4. Ukázky protikladného pojetí hudby (moderní, východní).

Předmět je založen na:

  • Seminární formě přednášek s využitím vizuálních prezentací
  • Akustické příklady hudebních děl
  • Společné rozhovory a osobní možnosti vlastních pokusů o porozumění dané hudby

Zdroje a doporučená literatura

  • Ulrich Tadday: Musikphilosophie, Musikkonzepte 2007
  • Schopenhauer, A.: Svět jako vůle a představa, Pelhřimov, Nová tiskárna 1998
  • Martin Horyna, Platón a evropská  tradice vztahu filosofie a hudby, Č.B. 2010
  • Životopisy skladatelů, monografie (J. S. Bach),
  • Hindemith, Paul: Skladatelův svět, Praha 2008.
  • Starý a Nový zákon (křesťanská liturgie)

Letní semestr 2015/16 Slova - symboly - mýty - rituály 4

Předmět je v tomto semestru určen pro zájemce o židovsko-křesťanskou symboliku a očištění původních významu dnes používaných slov a příměrů. Seminář bude již v několikaletém pokračování postaven na výběru antických a středověkých aplikací, které nacházejí odezvu až po současnost.

Osnova

  1. Úvod do tématu starověké symboly a mýty.
    • Důležité rozdíly mezi orientálním a západním pojetím jazyka.
    • Řeč symbolů, mýtů a podobenství v judaismu a křesťanství.
    • Pokusy o aktualizaci mýtických zápasů v moderní filozofii a umění.
    • Klíč pro exegezi symboliky a mýtu do dnešní kultury.
  2. Židovské mýty a příběhy (pokračování s novými příklady).
  3. Křesťanské mýty a podobenství.
  4. Antické paralely.
  5. Psychologické paralely.
  6. Sociologické paralely.
  7. Historické paralely.

Předmět je tvořen

  • Seminární formou přednášek s podporou prezentací (PowerPoint).
  • Společnými rozhovory.
  • Osobními možnostmi vlastních pokusů o porozuměním aplikovat předložené symboly a mytologické.
  • Příběhy či přirovnání.

Zdroje a doporučená literatura

  • Pokorný, Petr: Řecké dědictví v Orientu, Praha 1993.
  • Encyklopedie antiky, Praha 1973.
  • Starý a Nový zákon, Praha 2001.
  • Pokorný, Petr: Úvod do exegeze, Praha 1979.
  • Josephus Flavius, Válka židovská, Praha 1990.

Zimní semestr 2015/16 Slova - symboly - mýty - rituály 3

Předmět je v tomto semestru určen pro zájemce o židovskou symboliku, profétismus a apokalyptiku. Novější projevy budou představeny z křesťanských podob apokalyptiky a některých příkladu z islámu. S moderními projevy apokalyptiky se setkáme také prostřednictvím poměrně bohaté filmové tvorby Hollywoodu či Haevy Metalu.

Osnova

  1. Úvod do tématu.
    • a) Řeč symbolů a mýtů v judaismu a křesťanství.
    • b) Pokusy o aktualizaci mýtických zápasů v moderním umění (Hollywood, rocková scéna).
    • c) Podmínky a příčiny oživeného zájmu o apokalyptiku (vnímání krizí a ohrožení).
  2. Židovská profétie a apokalyptika.
    • a) Východiska snů a vidění.
    • b) Příklady prorockých postojů a výpovědí.
    • c) Příklady apokalypsy.
    • d) Pokusy o výklad a aktualizaci.
  3. Křesťanská apokalyptika.
    1. a) Příklady antiky.
    2. b) Příklady z epištol.
    3. c) Příklady z Apokalypsy (Zjevení Janovo).
    4. d) Historické a situační paralely (Egyptské rány, jezdci, soud a vysvobození).

Předmět je tvořen

  • Seminární formou přednášek s podporou prezentací (PowerPoint)
  • Společnými rozhovory
  • Osobními možnostmi vlastních pokusů o porozuměním aplikovat předložené zdroje

Doporučená literatura

  • STARÝ a NOVÝ ZÁKON, Praha
  • HALÍK, T.: Prolínání světů, Praha, 2007
  • CERMANOVÁ, P.: Čechy na konci věků: apokalyptické myšlení a vize husitské doby
  • WEBER, E.: Apokalypsy: proroctví, kulty a chiliastické představy v průběhu staletí

Letní semestr 2014/15 Význam mýtů a rituálů 2

Anotace

Předmět je určen prioritně pro zájemce o porozumění oblastem, které přesahují hranice lidské psychiky i empirické životní zkušenosti. Ačkoliv mýty a tradice rituálů čerpají ze starodávna, přesto jejich aktualizace silně ovlivňuje jak naši osobnost, kulturu, každodenní život i práci. Poslední výzvou jsou mezikulturní a mezináboženské střety mezi kontinenty.

Osnova

  • Úvod do tématu
    • a) Krize moderny a reklamní společnosti.
    • b) Ztráta víry ve význam slov, vět a postojů.
    • c) Hledání orientace, smyslu a hodnot.
  • Výběr mýtů a příběhů
    • a) Srovnání kultur a náboženství (versus islám).
    • b) Vybraná apokalyptické útvary (antika, židovství, křesťanství, islám).
    • c) Vybrané pasáže Starého a Nového zákona, koránu.
  • Hlavní rituály života – pokračování
    • a) Každodenní úkony (nákup, práce, odpočinek).
    • b) Návštěva školy a proces vzdělávání (četba, TV, přemítání).
    • c) Vyprávění příběhu (problém fundamentalismu a symboliky).
    • d) Vybraná četba – přemýšlení nad starými i novými texty.

Předmět je tvořen:

  • Seminární formou přednášek s podporou prezentací (PowerPoint)
  • Společnými rozhovory
  • Osobními možnostmi vlastních pokusů o porozuměním aplikovat předložené zdroje

Doporučená literatura

  • PETŘIČEK, M: Úvod do současné filosofie, Praha, 1997
  • ANZENBACHER, A.: Úvod do filosofie, Praha, 2004
  • STARÝ a NOVÝ ZÁKON, Praha,
  • HOŠEK, P.: A bohové se vracejí, Praha, 2012
  • HALÍK, T.: Žít v dialogu, Praha, 2014
  • KUNG, H.: V co věřím, Praha, 2012

Zimní semestr 2014/15 Význam mýtů a rituálů

Anotace

Předmět je určen prioritně pro zájemce o porozumění oblastem, které přesahují hranice lidské psychiky i empirické životní zkušenosti. Ačkoliv mýty a tradice rituálů čerpají ze starodávna, přesto jejich aktualizace silně ovlivňuje jak naši osobnost, kulturu, každodenní život i práci.

Osnova

A. Úvod do tématu

  1. Krize informační společnosti, vzdělanosti, kultury a lidství.
  2. Převaha povrchnosti a prezentace kvantity.
  3. Ztráta významu slov a nové hledání jejich orientace.
  4. Role příběhu, zkušenosti, orientace, smyslu, hodnot.

B. Výběr mýtů a příběhů

  1. O stvoření, potopě (srovnání kultur a náboženství).
  2. Vybraná apokalyptické útvary (antika, židovství, křesťanství).
  3. Vybraná novozákonní podobenství.

C. Hlavní rituály života

  1. Křest (narození).
  2. Svatba.
  3. Pohřeb.
  4. Výročí.
  5. Svátky.

Předmět je tvořen

  • Seminární formou přednášek s podporou prezentací (PowerPoint).
  • Společnými rozhovory.
  • Osobními možnostmi vlastních pokusů o porozuměním aplikovat předložené zdroje.

Doporučená literatura

  • SOKOL, J: Člověk a náboženství, proměny vztahu člověka k posvátnému, Praha, 2004
  • BALABÁN, M.: Hebrejské člověkosloví, Praha 1996
  • HOŠEK, P.: A bohové se vracejí, Praha, 2012
  • OTTO, R.: Posvátno - Iracionalita a její poměr k racionalitě, Praha, 1998.
  • ŘÍČAN, P.: Psychologie náboženství a spirituality. Praha, 2005
  • HALÍK, T.: Žít v dialogu, Praha, 2014
  • KŰNG, H.: Freud a budoucnost náboženství, Praha, 2010

Letní semestr 2013/14 Fenomén víry

Anotace

Předmět je určen pro zájemce o porozumění fenoménu víry v životě jednotlivce i národů. Posluchači se seznámí se základními lidskými východisky víry, důvěry, perspektivy budoucnosti a spirituálních kvalit. Semináře nabídnout úvod do základních lidských poloh, které ve své hloubce a kvalitě přesahují každodennost, úzké ekonomické, či dokonce jen psychologické a sociologické pojetí života. Předmět volně navazuje na dřívější semestry zabývající se úvodem do antropologie. Kurz tak chce reagovat na některé laciné a pouze módní spirituální nabídky současnosti a otevírat kořeny víry známé v klasických literárních a uměleckých formách.

Osnova

A. Východiska

  1. Kam nás nasměrovalo myšlení 19. a 20 století?
  2. Hranice mechanistického, racionálního, a smyslového vnímání.
  3. Ztráta perspektivy víry jako důsledek moderny.
  4. Náhražky víry v současné konzumní společnosti.

B. Znaky víry

  1. Základní pojetí hebrejského pojetí světa, člověka a dějin.
  2. Krize perspektivy víry v antice.
  3. Potvrzení perspektivy lidství a jeho budoucnosti v křesťanství.
  4. Krize víry středověku a novověku.
  5. Potenciály víry v současné hospodářské společnosti.

C. Projevy víry

  1. Vybrané projevy víry v literatuře.
  2. Vybrané projevy víry v umění.
  3. Vybrané projevy víry v současnosti.

Literatura

  • HAVELKA, Miloš, kol: Víra, kultura a společnost. Náboženské kultury v českých zemích 19. a 20. století. Praha 2013, Pavel Mervart.
  • BALABÁN, Milan; TYDLITÁTOVÁ, Veronika: Tázání po budoucím. Praha 1998, Herrmann & synové.
  • HOŠEK, Pavel: A bohové se vracejí. Praha 2012, Mlýn.

Zimní semestr 2013/14 Porozumět světu a sobě

Anotace

Předmět je určen prioritně pro zájemce o porozumění konkrétně sobě a lidství – člověčenství obecně a vývoji lidské společnosti. Posluchači se setkají se základy lidské psychologie, ale i s oblastmi, které hranice lidské psychiky přesahují. Předmět volně navazuje na dřívější semestry zabývající se úvodem do spirituality a antropologie.

Osnova

A. Východiska

  1. Jak dnes rozumíme sami sobě?
  2. Odkud čerpáme povědomí o lidství?
  3. Hranice mechanistického a smyslového vnímání.
  4. Důsledky a dopady našich úvah a závěrů.

B. Význam a vliv našich myšlenkových přístupů

  1. Význam osobnosti pro nás osobně, rodinu a okolí.
  2. Rozdílné pojetí osobnosti podle vybraných psychologických škol.
  3. Rozdílné pojetí osobnosti podle vybraných filozofický škol.
  4. Potenciály nadsmyslových, transcendentních - spirituálních přístupů.

C. Porozumění světu a společnosti

  1. Projevy základních myšlenkových struktur v dějinách.
  2. Projevy v politice.
  3. Projevy v umění a kultuře.

D. Literární příklady myšlenkových konceptů

  1. Starověké příklady.
  2. Středověké příklady.
  3. Novověké – moderni příklady.
  4. Současné- postpoderní příklady.

Literatura

  • ANZENBACHER, Arno: Úvod do filozofie. SPN Praha 1985.
  • BĚLOHRADSKÝ, Václav: Společnost nevolnosti . Slon, Praha 2007.
  • KOHÁK, Erazim: Člověk, dobro a zlo, O smyslu života v zrcadle dějin. Ježek, Praha 2000.
  • PETŔIČEK Miroslav: Úvod do současné filozofie. Herrmann & synové, Praha 1997.

Letní semestr 2012/13 Co je člověk?

Anotace

Předmět je určen prioritně pro zájemce o porozumění konkrétně sobě a lidství – člověčenství obecně a vývoji lidské společnosti. Posluchači se setkají se základy lidské psychologie, ale i s oblastmi, které hranice lidské psychiky přesahují.

Osnova

A. Východiska

  1. Jak dnes rozumíme sami sobě?
  2. Odkud čerpáme povědomí o lidství?
  3. Jaké důsledky mají naše úvahy a závěry?

B. Význam a vliv naší osobnosti

  1. Význam osobnosti pro nás osobně, rodinu a okolí
  2. Rozdílné pojetí osobnosti podle psychologických škol
  3. Rozdílné pojetí osobnosti podle filozofický škol
  4. Podnět spirituálních pohledů

C. Rozumět sobě a druhým

  1. Základní struktura osobnosti – psychologické pochody
  2. Základní obranné mechanismy
  3. Nevyužité potenciály osobnosti

D. Rozumět světu a našemu postavení v něm

  1. Přirozeno, nadpřirozeno
  2. Vědomí, podvědomí, svědomí
  3. Hledání východisek z osobních krizí

Literatura

  • CORETH, Emerich.: Co je člověk? Praha, 1994. ISBN 80-7113-170-9.
  • ŘÍČAN, Pavel. Psychologie osobnosti. 1. vyd. Praha : Orbis, 1973. ISBN 978-80-247-1174-4.
  • LAUSTER, Peter: Sebevědomí. Jak získat sebejistotu a neztratit cit. Knižní klub, 1993, ISBN: 80-85634-22-8.
  • PECK, Scott: Nevyšlapanou cestou. Odeon, 1994, ISBN: 80-207-0469.

Zimní semestr 2012/13 Spiritualita

Anotace

Předmět volně navazuje na přednášky „Zrání osobnosti – jejich možné krize a hledání východiska“ v letním semestru 2011/12 a je určen pro zájemce o porozumění těm oblastem života, které přesahují hranice lidské psychiky, empirické životní zkušenosti a ovlivňují jak osobnost, tak dějiny, každodenní život i práci.

Osnova

  1. Úvod do antropologie
    • Potřebujeme se dnes znovu ptát po podstatě člověka?
      Současná krize lidství – a hledání východisek
    • Osobnost člověka v jeho celku a jeho význam v každodenním životě
    • Orientace v základních antropologických školách
      Člověk v řeckém, křesťanském a novověkém myšlení
  2. Kořeny spirituality
    • Moment úžasu, obdivu a fascinace tajemnem
    • Podněty umění a kultury
    • Odhalení, nebo zjevení?
      Všední – Sváteční – Tajemné – Posvátné
  3. Porozumění sobě, druhým a světu
    • Rozum, „srdce“, emoce a prostředí
    • Vědomí, nevědomí a podvědomí
    • Funkce svědomí
    • Otázky po souvislostech, smyslu a hodnotách
    • Základy etické orientace
      Příklady
  4. Spirituální texty a jejich pochopení
    • Úvod do exegeze a hermeneutiky textů mytologického charakteru
    • Příklady vybraných starodávných i současných poetických a mytických textů
      Příběh o stvoření – Prorocké vize – Spirituální reflexe současnosti
    • Potenciály a rizika výkladů a aplikací do současnosti

Předmět bude tvořen:

  • přednáškami podpořenými prezentacemi pomoci programu powerpoint
  • rozhovory
  • vlastními pokusy o porozumění a aplikovatelnosti spirituálních motiv

Literatura

  • CORETH, E.: Co je člověk? Praha, 1994.
  • KŰNG, H.: Freud a budoucnost náboženství, Praha, 2010.
  • OTTO, R.: Posvátno - Iracionalita a její poměr k racionalitě, Praha, 1998.
  • VOJTÍŠEK, Z.; DUŠEK, P.; MOTL, J.: Spiritualita v pomáhajících profesích, Praha, 2012.
  • ŘÍČAN, P.: Psychologie náboženství a spirituality. Praha, 2005.
  • HALÍK, T.: Úvahy na prahu tisíciletí, Praha, 2011.
  • SOKOL, J: Člověk a náboženství, proměny vztahu člověka k posvátnému, Praha, 2004.
  • BALABÁN, M.: Tázání po budoucím, Praha, 1998.
  • BOEHNOEFFER, D.: Etika, Praha, 2007.
  • FROMM, E.: Mít nebo být, Praha, 2001.

Letní semestr 2011/12 Zrání osobnosti – jejich možné krize a hledání východiska

Anotace

Modul je určen prioritně pro zájemce o porozumění lidské psychice a osobnosti.

Osnova

  1. Význam a vliv naší osobnosti
    - pro nás osobně, rodinu a okolí
    - rozdílné pojetí role osobnosti podle psychologických škol
    - historické a filozofické dopady na osobnosti (př. ČR)
    - příčiny nedostatku osobnosti
    - dopady na osobní, rodinný, pracovní a společenský život
  2. Rozumět sobě a druhým
    - základní struktura osobnosti podle psychologických škol
    - psychologické pochody (vědomí versus podvědomí)
    - podle čeho se rozhodujeme (rozum, emoce, okolnosti)
    - poznání slabých a silných stránek vlastní osobnosti
    - nevyužitý potenciál osobnosti
    - rozvoj potřebných vlastností pro život a práci
    - zohlednění základních psychologických a filozofických pohledů
  3. Osobnost v krizi
    - fenomén osobní krize
    - narušená rovnována osobnosti
    - znaky zdravé a nemocné osobnosti
    - příčiny krize osobnosti
    - tajemství svědomí, výčitky svědomí, krize svědomí
    - význam osobního postoje a stanoviska
  4. Hledání východiska
    - porozumění souvislostem a osobnosti jako celku
    - využití typologie osobnosti
    - krize jako varování, příležitost, výzva - přechod
    - možnosti porozumění, pomoc, podpory a hledání řešení
    - potřeba smyslu a hodnot
    - zdroje osobní a společenské síly
    - nabídky spirituálních nauk
    - případové studie řešení konfliktů
    - hledání naděje, víry a osobního přesvědčení
  5. Praktické využití
    - pro rodinu, firmu, společnost a jednotlivé přátelé
    - rozdílné pojetí role osobnosti na Západě a Východě
    - příčiny ztráty prestiže managerů
    - podle čeho se vedoucí rozhoduje
    - role týmu, kruhu přátel a sdružování
    - vedoucí jako vůdce
    - propojení osobnosti se strategií společnosti, firmy
    - využití zdravých vlastností osobnosti
    - případové studie řešení konfliktů
  6. Vyhodnocení osobní analýzy osobnosti
    - příklady zdravých osobnosti
    - příklady nezdravých osobností
  7. Osobní plán rozvoje
    - hledání nové komunikace
    - hledání nového způsobu vnímání, chování a přístupů

Literatura

  • ADLER, Alfred: Smysl života – Individuální psychologie 3, Práh, Praha, 1995.
  • LAUSTER, Peter: Sebevědomí. Jak získat sebejistotu a neztratit cit. Knižní klub, 1993, ISBN: 80-85634-22-8.
  • LAUSTER, Peter: Nenechte si nic líbit. Knižní klub, 1994, ISBN 80-85634-62-7.
  • PECK, Scott: Nevyšlapanou cestou. Odeon, 1994, ISBN: 80-207-0469.
  • FROMM, Erich: Strach ze svobody. Praha, Naše vojsko, 1993.
  • BEDRNOVÁ Eva, NOVÝ Ivan: Moc, vliv, autorita. Management Press 2001, ISBN: 80-7261-053-8.